Τα φαγητά και η κατάθλιψη

Κατηγορία: Διατροφή και μακροζωία

Η διατροφή παίζει ρόλο στον κίνδυνο να προσβληθούμε από κατάθλιψη. Η αύξηση ψυχικών παθήσεων, ιδιαίτερα της κατάθλιψης που βλέπουμε τις τελευταίες δεκαετίες, ίσως οφείλεται στις αλλαγές διατροφής μας.

Τα περιστατικά κατάθλιψης έχουν αυξηθεί δραματικά. Επίσης παρατηρούνται όλο και περισσότερα περιστατικά σε νεαρότερη ηλικία, σε παιδιά και έφηβους.

Σε σύγκριση με παλαιότερα, σήμερα τρώμε περισσότερα κορεσμένα λίπη και γλυκά. Αντίθετα η κατανάλωση φρέσκων τροφίμων και ψαριών είναι χαμηλότερη.

Οι άνθρωποι σε σύγκριση με τη διατροφή πριν 50 χρόνια, καταναλώνουν σήμερα 34% λιγότερα λαχανικά και 66% λιγότερα ψάρια.

Τα ψάρια αποτελούν την κυριότερη πηγή των ωμέγα 3 λιπαρών οξέων που είναι τόσο σημαντικά για την καλή κατάσταση του εγκεφάλου.

Αναφέρεται ότι μόνο 13% των ανδρών και 15% των γυναικών καταναλώνουν κάθε μέρα τις 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών που συστήνονται (1 μερίδα = 80 γραμμάρια).

Η καλή λειτουργία του εγκεφάλου, η πνευματική ευστροφία, η μνήμη, η συγκέντρωση, η συμπεριφορά και η ψυχική διάθεση επηρεάζονται από το περιεχόμενο των φαγητών σε βιταμίνες, ωμέγα 3 λιπαρά οξέα, ακόρεστα λίπη και ιχνοστοιχεία. Υπάρχουν δεδομένα που υποστηρίζουν ότι η έλλειψη μερικών θρεπτικών στοιχείων, συμβάλλει στη γένεση ψυχικών παθήσεων.

Η επίδραση των φαγητών στην ψυχική διάθεση και συμπεριφορά, μπορεί να είναι άμεση αλλά και μακροχρόνια λόγω του τρόπου με τον οποίο επηρεάζονται η δομή και λειτουργία του εγκεφάλου.

Η κατάθλιψη έχει σχετισθεί με μειωμένη πρόσληψη ωμέγα 3 λιπαρών οξέων λόγω μη επαρκούς κατανάλωσης ψαριών.

Μελέτες σε σχιζοφρενείς έδειξαν ότι έχουν χαμηλότερα επίπεδα ακόρεστων λιπαρών οξέων.

Η σεροτονίνη και το φολικό οξύ των οποίων η συγκέντρωση στον οργανισμό εξαρτώνται από τη διατροφή, επηρεάζουν την ψυχική διάθεση, τη μνήμη και άλλες πνευματικές δεξιότητες.

Ο κίνδυνος για νόσο Αλτσχάιμερ αυξάνεται από διατροφή φτωχή σε λαχανικά, βιταμίνες και πλούσια σε κορεσμένα λίπη. Το σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας μπορεί να είναι συχνότερο σε παιδιά με χαμηλό σίδηρο και λιπαρά οξέα.

Η πλειονότητα, σχεδόν το 66%, των ατόμων που αναφέρουν ότι δεν πάσχουν από ψυχικές νόσους, καταναλώνουν κάθε μέρα φρέσκα φρούτα, χυμούς φρούτων, φρέσκα λαχανικά και σαλάτες.

Αντίθετα λιγότεροι από 50% αυτών που έχουν ψυχικά προβλήματα, αναφέρουν μια ανάλογη κατανάλωση. Η ποιότητα διατροφής δεν είναι μόνο καθοριστική για το σώμα αλλά και για την ψυχική μας υγεία.

Ο εγκέφαλος αντλεί από τα φαγητά, αυτά που του είναι απαραίτητα για να λειτουργεί στο καλύτερο δυνατό επίπεδο.

Κατανοώντας τη σημασία των φαγητών για την ψυχική διάθεση και ευστροφία, μπορούμε να επιλέγουμε τα πλέον κατάλληλα τρόφιμα για τον εγκέφαλο μας

Εκτύπωση του άρθρου Στείλε σε ένα φίλο

Βλέπε σχετικά άρθρα: