Σπορ, αθλητισμός και καφές

Κατηγορία: Καφές και καφεΐνη

Ο καφές βελτιώνει την απόδοση στα σπορ. Ο καφές πριν από την έντονη σωματική άσκηση είναι δυνατόν να μειώνει τους μυϊκούς πόνους που την ακολουθούν. Χάρις στην καφεΐνη που περιέχει ο καφές ίσως επιτρέπει καλύτερη προπόνηση και ψηλότερες αθλητικές επιδόσεις.

Αρκετοί άνθρωποι ξέρουν από τις δικές τους προσωπικές εμπειρίες ότι εάν πιουν καφέ πριν από μια προπόνηση ή άλλη σωματική άσκηση τότε θα έχουν λιγότερους μυϊκούς πόνους κατά τη διάρκεια των προσπαθειών τους.

Επίσης έχει βρεθεί ότι ένα φλιτζάνι καφέ βοηθά στην ανακούφιση από τα συμπτώματα του κρυολογήματος και αυξάνει την δράση κατά του πόνου που προσφέρει το αναλγητικό φάρμακο ιβουπροφαίνη όταν αυτό λαμβάνεται ταυτόχρονα με τον καφέ.

Οι διαπιστώσεις αυτές κίνησαν το ενδιαφέρον των επιστημόνων, των γιατρών, των αθλητών και των προπονητών τους. Το κατά πόσο πράγματι η καφεΐνη έχει μια τέτοια ευεργετική κατά του πόνου δράση στη σωματική άσκηση είναι σημαντικό να αποδειχθεί τελεσίδικα.

Παράλληλα η ανακάλυψη των μηχανισμών διαμέσου των οποίων η καφεΐνη επιτυγχάνει μια τέτοια δράση, θα μπορούσε να προσφέρει πολύτιμες πληροφορίες για την καταπολέμηση του πόνου και για τα αναλγητικά φάρμακα.

Οι ευεργετικές δράσεις της καφεΐνης στον αθλητισμό αναδείχτηκαν σε αριθμό ερευνών. Επιστήμονες από το πανεπιστήμιο του Ιλινόις που και οι ίδιοι είναι ποδηλατιστές αγώνων, διεξήγαγαν μια πρωτοποριακή έρευνα σε υγιείς άνδρες.

Διαπίστωσαν ότι τόσο στους άνδρες που δεν έπιναν καφέ όσο και στους άνδρες που ήταν συνηθισμένοι να πίνουν καφέ, η χορήγηση καφεΐνης πριν από την έναρξη της έντονης ποδηλασίας προσέφερε την ίδια μέτρια μείωση του πόνου κατά τη διάρκεια της άσκησης. Δηλαδή η χρόνια λήψη καφεΐνης δεν εξουδετέρωνε την ευεργετική κατά του μυϊκού πόνου δράση της δόσης της καφεΐνης που δινόταν πριν από την έντονη άσκηση.

Σε ανάλογα συμπεράσματα κατέληξε και έρευνα που έγινε στο πανεπιστήμιο της Γεωργίας σε εθελόντριες στις οποίες εξετάστηκε ο ρόλος της καφεΐνης στην ένταση του πόνου μετά από ασκήσεις του τετρακέφαλου μυός. Βρέθηκε ότι ο καφές μπορεί να μειώνει τους πόνους μετά από σωματική άσκηση.

Οι μέτριες ποσότητες καφεΐνης, περίπου αυτές που περιέχονται σε 2 φλιτζάνια καφέ μείωναν κατά 48% τον πόνο μετά από σωματική άσκηση.

Είναι γνωστό εδώ και πολλά χρόνια ότι η καφεΐνη αυξάνει την ετοιμότητα και την αντοχή.
Επίσης η ταυτόχρονη χορήγηση καφεΐνης με αναλγητικό φάρμακο ενδυναμώνει το αποτέλεσμα ανακούφισης από τον πόνο.

Η καφεΐνη μειώνει τον πόνο σύμφωνα με τους ερευνητές με αποκλεισμό των υποδοχέων της αδενοσίνης. Η αδενοσίνη είναι χημική ουσία που απελευθερώνεται στο σώμα μετά από φλεγμονή και συμβάλλει στα φαινόμενα του πόνου.

Το σύστημα της αδενοσίνης επηρεάζει την αντίληψη του πόνου στον εγκέφαλο και στο νωτιαίο μυελό. Η θεωρητική υπόθεση είναι ότι αδενοσίνη παρεμποδίζεται από την καφεΐνη και έτσι καταστέλλεται ο πόνος.

Βλέπουμε ότι αυξάνονται τα ερευνητικά στοιχεία που στηρίζουν ότι η καφεΐνη του καφέ προσφέρει μια μέτρια μείωση του πόνου κατά τη διάρκεια έντονων σωματικών προσπαθειών. Οι προεκτάσεις της σημαντικής αυτής ανακάλυψης είναι μεγάλες τόσο για τους αθλητές όσο και για τους κοινούς ανθρώπους που θέλουν να ασκούνται για την υγεία τους.

Εκτύπωση του άρθρου Στείλε σε ένα φίλο

Βλέπε σχετικά άρθρα: