Η καφεΐνη και η υγεία σας: Τι πρέπει να ξέρετε

Κατηγορία: Καφές και καφεΐνη

Η μέτρια κατανάλωση καφέ, δηλαδή 4-5 φλιτζάνια καφέ ημερησίως είναι ασφαλής.Ο καφές με το ξεχωριστό άρωμα και τη γεύση του αποτελεί μια μοναδική απόλαυση της καθημερινής ζωής και για αυτό είναι το δημοφιλέστερο ρόφημα παγκόσμια.

Η καφεΐνη, η κυρίαρχη ενεργός ουσία του καφέ υπάρχει σε περισσότερα από 60 διαφορετικά είδη φυτών. Απομονώθηκε από τον καφέ το 1820. Όσο περισσότερο καβουρδισμένος είναι ο καφές, τόσο λιγότερη καφεΐνη περιέχει.

Η καφεΐνη που καταναλώνεται ευρέως μπορεί επίσης να κατασκευαστεί με χημικό τρόπο. Χρησιμοποιείται ως προσθετικό σε τρόφιμα, ροφήματα, ποτά και αναψυκτικά. Εκτός από τον καφέ, το τσάι, η σοκολάτα, το κακάο και πολλά αναψυκτικά περιέχουν καφεΐνη.

Σε αριθμό φαρμάκων που αγοράζονται με ή χωρίς συνταγή, υπάρχει καφεΐνη.
Περιέχεται σε φάρμακα που χρησιμοποιούνται για την καταπολέμηση του πόνου (αναλγητικά), κατασταλτικά της όρεξης και σε φάρμακα εναντίον του κρυολογήματος.

Υπάρχουν στο εμπόριο προϊόντα από τα οποία αφαιρείται η καφεΐνη (ντεκαφεϊνέ).
Η καφεΐνη έχει σημαντικές ιδιότητες που επηρεάζουν διάφορα συστήματα του οργανισμού.

Μετά από την εισδοχή της στο πεπτικό σύστημα απορροφάται και διανέμεται στον οργανισμό πολύ γρήγορα. Αφού εισέλθει και δράσει σε διάφορα όργανα, δεν παραμένει ούτε αποθηκεύεται στον οργανισμό αλλά αποβάλλεται μετά από μερικές ώρες.

Εισέρχεται γρήγορα στον εγκέφαλο και είναι ένα ήπιο διεγερτικό. Αυξάνει την εγρήγορση, την ετοιμότητα, την αντοχή και έρευνες έδειξαν ότι σε μέτριες δόσεις βελτιώνει τη μνήμη, τη συγκέντρωση, τη σωματική και την ψυχική απόδοση.

Έχει διουρητική ιδιότητα και σε ψηλές δόσεις αυξάνει σημαντικά τη διούρηση. Άτομα που προσλαμβάνουν ψηλές ποσότητες καφεΐνης καλό είναι να πίνουν άφθονο νερό. Είναι επίσης δυνατόν να προκαλεί μείωση της όρεξης.

Η ευαισθησία του κάθε ατόμου στην καφεΐνη είναι διαφορετική. Σε άτομα που η καφεΐνη δυνατόν να προκαλεί αϋπνία είναι προτιμότερο να αποφεύγουν τον καφέ τη νύχτα. 

Η καφεΐνη χρησιμοποιείται για θεραπεία διαφόρων ειδών πονοκεφάλων, της ημικρανίας και των πονοκεφάλων τάσης. Επιπλέον ανακουφίζει για σύντομο χρονικό διάστημα από την κούραση και τη νύστα.

Οι ψηλές δόσεις καφεΐνης πιθανόν να έχουν αντίθετο αποτέλεσμα και να προκαλούν πονοκέφαλο, παροδική και ήπια αύξηση της αρτηριακής πίεσης και ευερεθιστικότητα. Πρέπει να τονίσουμε ότι είναι λανθασμένη η αντίληψη ότι ο καφές σε κάποιον που έχει πιει υπερβολικά, θα τον κάνει να νιώθει πιο ήρεμα και σοβαρά.

Ο καφές δεν είναι αντίδοτο για τη μέθη. Οι διαταραχές που προκαλεί το υπερβολικό αλκοόλ στις νοητικές ικανότητες δεν βελτιώνονται από την καφεΐνη.

Η προσθήκη γάλακτος στον καφέ προσφέρει για τις ανάγκες σε ασβέστιο του οργανισμού.  Στους περισσότερους ανθρώπους η μέτρια κατανάλωση καφέ, δηλαδή 4 έως 5 φλιτζάνια καφέ (πρόσληψη περίπου 400mg καφεΐνης) ημερησίως είναι απόλυτα ασφαλής.

Είναι καλό να γνωρίζετε τη συνήθη περιεκτικότητα μερικών κοινών ροφημάτων σε καφεΐνη.
Ένα φλιτζάνι καφέ φίλτρου περιέχει 80-115mg καφεΐνης, στιγμιαίου καφέ 65mg, μαύρου τσαγιού 40-60mg, κακάο 4mg και ένα κυτίο αναψυκτικού 35-60mg.

Παρά το γεγονός ότι η μέτρια κατανάλωση καφέ στα παιδιά δεν δημιουργεί κινδύνους, εντούτοις στα παιδιά η καφεΐνη είναι καλό να αποφεύγεται.

Στην εγκυμοσύνη η πρόσληψη από 200 έως 300mg καφεΐνης ημερησίως θεωρείται ασφαλής για τη μητέρα και το παιδί.

Εκτύπωση του άρθρου Στείλε σε ένα φίλο

Βλέπε σχετικά άρθρα: