Η βιταμίνη Α: Οι δράσεις και οι διατροφικές της πηγές

Κατηγορία: Βιταμίνες

Η βιταμίνη Α έχει πολλούς ρόλους τον ανθρώπινο οργανισμό.Η βιταμίνη Α ανήκει στις λιποδιαλυτές βιταμίνες και είναι απαραίτητη για την υγεία μας.

Οι δράσεις της βιταμίνης Α

Οι κυριότερες ωφέλιμες δράσεις της είναι:

1. Βοηθά την όραση, ιδιαίτερα την όραση σε σκοτεινό περιβάλλον

2. Συμβάλλει στην κανονική ανάπτυξη, πολλαπλασιασμό και υγεία των κυττάρων του σώματος

3. Διεγείρει την παραγωγή και δραστηριότητα των λευκών αιμοσφαιρίων του αίματος, που είναι κύρια στοιχεία της άμυνας του οργανισμού μας εναντίον των μολύνσεων

4. Διατηρεί υγιές το δέρμα

5. Βοηθά στον ανασχηματισμό των οστών

6. Συμβάλει στην υγεία των κυττάρων των ενδοθηλίων (τα κύτταρα που καλύπτουν εσωτερικές επιφάνειες του σώματος)

Επιπτώσεις έλλειψης βιταμίνης Α στον οργανισμό

Στις περιπτώσεις που το σώμα μας δεν προσλαμβάνει αρκετή βιταμίνη Α, μπορεί να δημιουργηθούν τα ακόλουθα:

1. Απώλεια όρασης τη νύκτα

2. Ξηρό δέρμα με λέπια

3. Αυξημένος κίνδυνος μολύνσεων

4. Ανεπαρκής ανάπτυξη

Διατροφή, ρετινόλη, καροτινοειδείς ουσίες και βιταμίνη Α

Στη διατροφή μας, υπάρχουν ζωικές και φυτικές πηγές της βιταμίνης Α, που είναι η ρετινόλη και οι καροτινοειδείς ουσίες αντίστοιχα. Οι καροτινοειδείς ουσίες που προσλαμβάνονται από τη διατροφή, μετατρέπονται στον οργανισμό μας σε βιταμίνη Α.

Η ρετινόλη, που αποκαλείται επίσης προσχηματισμένη βιταμίνη Α, είναι η ενεργός μορφή της βιταμίνης Α. Η λήψη υψηλών δόσεων προσχηματισμένης βιταμίνης Α, έχει τοξικές επιδράσεις.   

Μόνο λίγες από τις καροτινοειδείς ουσίες της διατροφής μπορούν να μετατρέπονται από το μεταβολισμό μας σε βιταμίνη Α. Η βήτα καροτίνη είναι η πιο γνωστή από αυτές τις καροτινοειδείς ουσίες.

Η βήτα καροτίνη, όπως και μερικές άλλες καροτινοειδείς ουσίες, έχουν αντιοξειδωτικό ρόλο. Οι αντιοξειδωτικές ουσίες προφυλάσσουν τα κύτταρα του σώματος μας από τις οξειδωτικές βλάβες, που φυσιολογικά δημιουργούνται από το μεταβολισμό.

Η προστασία που προσφέρουν οι αντιοξειδωτικές ουσίες από τις βλάβες στο DNA των κυττάρων, δυνατό να μειώνουν τον κίνδυνο προσβολής από μερικές μορφές καρκίνου και από καρδιοπάθειες.

Διατροφικές πηγές βιταμίνης Α

Στα τρόφιμα που επιτρέπουν στον ανθρώπινο οργανισμό να έχει αρκετή βιταμίνη Α περιλαμβάνονται:

Α. Φυτικής προέλευσης:

1. Γλυκοπατάτα
2. Καρότο
3. Κολοκύθα
4. Πεπόνι cantaloupe
5. Μπρόκολο
6. Βερίκοκο
7. Δημητριακά προγεύματος και χυμοί εμπλουτισμένοι σε βιταμίνη Α

Β. Ζωικής προέλευσης:

1. Γάλα, εμπλουτισμένο με βιταμίνη Α
2. Αυγό (κρόκος)
3. Τυρί (cheddar)
4. Συκώτι

Εκτύπωση του άρθρου Στείλε σε ένα φίλο

Βλέπε σχετικά άρθρα: