Η χοληστερόλη στο αίμα και η μείωση της χωρίς φάρμακα

Κατηγορία: Χοληστερόλη

Η χοληστερόλη LDL στο αίμα μειώνεται από την υγιεινή διατροφή και τη σωματική άσκηση.Η χοληστερόλη χρησιμοποιείται από τον ανθρώπινο οργανισμό σε πολλούς σημαντικούς τομείς, όπως η προστασία των νεύρων, η σύνθεση κυττάρων και η παραγωγή μερικών ορμονών.

Το μεγαλύτερο ποσοστό χοληστερόλης, της τάξης του 80%, που απαιτείται για τις ανάγκες του ανθρώπινου οργανισμού, παράγεται στο συκώτι. Το υπόλοιπο 20% προέρχεται από τη διατροφή.

Οι υψηλές συγκεντρώσεις χοληστερόλης στο αίμα, ιδιαίτερα της κακής χοληστερόλης LDL, έχουν αρνητικές συνέπειες για την υγεία. Συμβάλλουν στη δημιουργία και αύξηση της αθηρωμάτωσης των αρτηριών, που είναι η γενεσιουργός αιτία για καρδιακή προσβολή και εγκεφαλικά επεισόδια.

Η μείωση της αυξημένης κακής χοληστερόλης LDL στο αίμα, απομακρύνει ουσιαστικά τον κίνδυνο για έμφραγμα του μυοκαρδίου, αποπληξία και άλλες καρδιαγγειακές παθήσεις.

Αρχικά, ο γιατρός θα συστήσει στον ασθενή με υψηλή χοληστερόλη κακή LDL, αλλαγές στον τρόπο ζωής και διατροφής. Στη συνέχεια, εάν δεν επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα, ο γιατρός θα αποφασίσει το είδος των φαρμάκων που μειώνουν τη χοληστερόλη, τα οποία θα χορηγήσει στον ασθενή του.  

Ο στόχος είναι η μείωση της LDL χοληστερόλης και η πρόληψη των σοβαρών παθήσεων που προσβάλλουν την καρδία, τον εγκέφαλο, τις αρτηρίες και γενικά το καρδιαγγειακό σύστημα.

Στα κυριότερα μη φαρμακευτικά μέτρα, που πρέπει να εφαρμοστούν για τη μείωση της LDL χοληστερόλης περιλαμβάνονται:

1. Υγιεινή διατροφή, χαμηλής περιεκτικότητας σε ζωικά λίπη και πλούσια σε δημητριακά ολικής αλέσεως, όσπρια, φρούτα και λαχανικά. Τα κορεσμένα λίπη πρέπει να περιορίζονται σε λιγότερο από 7% του συνόλου των θερμίδων που καταναλώνονται για τη διατήρηση ενός κανονικού βάρους σώματος. Η διατροφική χοληστερόλη, να μην υπερβαίνει τα 200 mg ημερησίως. Τρόφιμα πλούσια σε κορεσμένα λίπη είναι το συκώτι, άλλα εντόσθια, λιπαρά κρέατα, ο κρόκος του αυγού και τα ολόπαχα γαλακτοκομικά προϊόντα

2. Επιλογή τροφίμων και φαγητών πλούσιων σε διαλυτές φυτικές ίνες. Σε αυτά περιλαμβάνονται η βρώμη, τα πορτοκάλια, τα αχλάδια, τα λαχανάκια των Βρυξελλών, τα καρότα, τα μπιζέλια, τα φασόλια και άλλα όσπρια

3. Τα τρόφιμα φτωχά σε κορεσμένα λίπη προλαμβάνουν το γάλα χωρίς ή φτωχό (1%) σε λίπη,   το ψάρι, τα πουλερικά χωρίς το δέρμα, κρέατα που δεν έχουν λίπος, τα δημητριακά ολικής αλέσεως, οι ξηροί καρποί, τα όσπρια, τα φρούτα και τα λαχανικά.

4.    Αποφυγή κατανάλωσης προϊόντων που περιέχουν τρανς λίπη. Πρόκειται για κατηγορία διατροφικού λίπους που χρησιμοποιείται ευρέως και που αυξάνει την κακή χοληστερόλη LDL στο αίμα. Αντίθετα, να προτιμώνται μαργαρίνες φτωχής περιεκτικότητας σε κορεσμένα λίπη και με ελάχιστα ή καλύτερα, καθόλου τρανς λίπη

5. Τα προϊόντα πλούσια σε φυτικές στερόλες και στανόλες (εμπλουτισμένος χυμός πορτοκαλιού, μαργαρίνη, γάλα) συμβάλλουν στη μείωση της χοληστερόλης LDL στο αίμα           

6. Τακτική σωματική άσκηση, τουλάχιστον για 30 λεπτά ημερησίως, 3 ή καλύτερα όλες τις ημέρες της εβδομάδας: Η σωματική άσκηση αυξάνει την καλή χοληστερόλη HDL και μειώνει την κακή χοληστερόλη LDL. Ας μην ξεχνούμε επίσης ότι η σωματική άσκηση μειώνει την όρεξη και βοηθά για ένα καλύτερο έλεγχο του σωματικού βάρους και πρόληψη της παχυσαρκίας

7. Αποφυγή καπνίσματος

8. Περιορισμός ή αποφυγή της κατανάλωσης αλκοόλ

9. Ορθή διαχείριση του καθημερινού στρες

10. Αποφυγή έλλειψης ύπνου

11. Διατήρηση κανονικού βάρους για το ύψος σώματος, με αποφυγή παχυσαρκίας

Εάν μετά από κάποιο χρονικό διάστημα, της τάξης των 6 έως 12 μηνών, τα πιο πάνω μέτρα δεν αποδώσουν, τότε ο γιατρός πιθανόν να εισηγηθεί στον ασθενή φάρμακα για μείωση της LDL χοληστερόλης στο αίμα.

Η λήψη από τον ασθενή φαρμάκων για μείωση της χοληστερόλης δεν σημαίνει ότι πρέπει να εγκαταλείψει τις αλλαγές που πρέπει να κάνει στον τρόπο ζωής και στη διατροφή του. Και τα δύο είναι απαραίτητα, με το ένα να ενισχύει τις δράσεις του άλλου.

Εκτύπωση του άρθρου Στείλε σε ένα φίλο

Βλέπε σχετικά άρθρα: