Βιταμίνες και οι κίνδυνοι της κακής χρήσης τους

Κατηγορία: Βιταμίνες

Επικρατούν πολλές λανθασμένες αντιλήψεις αναφορικά με τις βιταμίνες και τις ευεργετικές τους δράσεις για την υγεία. Η χρήση των βιταμινών και άλλων συμπληρωμάτων έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις στην εποχή μας.

Πολλοί άνθρωποι και ιδιαίτερα οι έφηβοι και οι νέοι ενήλικες, χωρίς ιατρική συμβουλή αγοράζουν βιταμίνες, αντιοξειδωτικές ουσίες και διάφορα άλλα σκευάσματα και τα καταναλώνουν χωρίς να γνωρίζουν τους κινδύνους που υπάρχουν.

Οι μύθοι που κυκλοφορούν και οι ανυπόστατοι ισχυρισμοί τους παραπλανούν εύκολα.
Επιπρόσθετα υπάρχουν πολλές λανθασμένες αντιλήψεις αναφορικά με τις βιταμίνες και τις ευεργετικές τους δράσεις για την υγεία.

Είναι σημαντικό να γνωρίζετε τα βασικά σημεία για τις βιταμίνες:
Εάν είστε πληροφορημένοι και γνωρίζετε τις πραγματικότητες τότε θα προστατεύεστε από τους μύθους και από παρακινητικές ανυπόστατες διαφημίσεις.

Οι βιταμίνες είναι οργανικές ενώσεις που είναι απαραίτητες καθημερινά, σε μικρές ποσότητες, για διάφορες μεταβολικές λειτουργίες του σώματος μας.
Οι περισσότερες βιταμίνες δεν μπορούν να παραχθούν από τον οργανισμό μας, τις παίρνουμε από τις φυσικές τροφές που αποτελούν τη διατροφή μας.

Πολύ συχνά γίνεται κατάχρηση.
Οι βιταμίνες θεωρούνται σαν ισχυρά φάρμακα εναντίον διαφόρων ασθενειών όπως το κοινό κρυολόγημα ή η γρίπη ή ακόμη χρησιμοποιούνται για την καταπολέμηση του στρες, της στειρότητας ή για την αποκατάσταση της σεξουαλικής ορμής. Επειδή οι μικρές καθημερινές ποσότητες βιταμινών είναι ευεργετικές για την υγεία, επεκράτησε η αντίληψη ότι η λήψη μεγαλύτερων ποσοτήτων θα είναι ακόμη καλύτερη. Αυτό όμως δεν αντιπροσωπεύει την πραγματικότητα.

Η λήψη ψηλών δόσεων βιταμινών μπορεί να βλάψει την υγεία διότι το σώμα χρειάζεται μόνο μικρές δόσεις βιταμινών.
Οι βιταμίνες Α, D, Ε και Κ είναι λιποδιαλυτές και αυτό σημαίνει ότι μπορούν να αποθηκευτούν στο σώμα. Η λήψη ψηλών δόσεων των βιταμινών αυτών για μεγάλο χρονικό διάστημα μπορεί να προκαλέσει ψηλές και τοξικές συγκεντρώσεις που μπορούν να έχουν αρνητικές συνέπειες στο σώμα.

Για παράδειγμα η λήψη μεγάλων δόσεων βιταμίνης Β6 συσχετίσθηκε με βλάβες στα νεύρα.
Για τους λόγους αυτούς οι καθημερινές ποσότητες βιταμινών που παίρνει κάποιος, δεν πρέπει να ξεπερνούν τις συστηνόμενες ποσότητες που αντιστοιχούν στις καθημερινές ανάγκες του οργανισμού μας.

Ενώ οι λιποδιαλυτές βιταμίνες μπορούν  να αποθηκευτούν για μεγάλα χρονικά διαστήματα σε όργανα όπως το συκώτι ή στο λίπος, οι βιταμίνες Β και η βιταμίνη C, που είναι υδατοδιαλυτές, δεν μπορούν να αποθηκευτούν για πολύ.
Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι για να παρατηρηθούν κλινικά συμπτώματα και σημεία τα οποία να οφείλονται σε έλλειψη βιταμινών, χρειάζονται εβδομάδες ή ακόμη μήνες στέρησης μιας συγκεκριμένης βιταμίνης.

Για παράδειγμα χρειάζονται μήνες χωρίς βιταμίνη C προτού εκδηλωθεί το σκορβούτο. Δηλαδή για κάποιον που έχει μια υγιή διατροφή, εάν περιστασιακά παραμείνει χωρίς βιταμίνες, αυτό δεν θα έχει συνέπειες.


Εκτύπωση του άρθρου Στείλε σε ένα φίλο

Βλέπε σχετικά άρθρα: