Καφές και καφεΐνη: Ορθή χρήση και παρενέργειες

Κατηγορία: Καφές και καφεΐνη

Ο καφές είναι από τα πλέον δημοφιλή ροφήματα παγκοσμίως και πολλοί άνθρωποι προσλαμβάνουν καθημερινά καφεΐνη. Η μέτρια κατανάλωση της καφεΐνης δεν έχει αρνητικές επιπτώσεις στη  υγεία. Η καφεΐνη δεν αποτελεί απαραίτητο στοιχείο στην ανθρώπινη διατροφή.  

Ωστόσο λόγω του καφέ που είναι από τα πλέον δημοφιλή ροφήματα παγκοσμίως, ένας πολύ μεγάλος αριθμός ανθρώπων προσλαμβάνουν καθημερινά σε λιγότερες ή μεγαλύτερες ποσότητες καφεΐνη.

Εκτός από τον καφέ και πολλά άλλα προϊόντα περιέχουν καφεΐνη. Σε αυτά περιλαμβάνονται, αναψυκτικά, σοκολάτα, τσάι, κακάο όπως επίσης και διάφορα φάρμακα.     

Σε υπερβολικές δόσεις, η καφεΐνη έχει παρενέργειες. Μπορεί να προκαλεί ταχυκαρδία, παροδική αύξηση της αρτηριακής πίεσης, υπερβολική διούρηση, ναυτία και εμετούς, εντερικές διαταραχές, νευρικότητα και ανησυχία, άγχος και αγωνία, κατάθλιψη, τρεμούλιασμα και αϋπνία.

Πολλοί γιατροί συστήνουν στις έγκυες γυναίκες, σε άτομα με στεφανιαία νόσο και σε αυτούς με έλκος στο στομάχι να αποφεύγουν την καφεΐνη. Επίσης η καφεΐνη αλληλεπιδρά με άλλα φάρμακα και για αυτό είναι καλό, ο θεράπων ιατρός να ενημερώνεται ότι ο ασθενής παίρνει με οποιοδήποτε τρόπο καφεΐνη.

Η απότομη στέρηση από την καφεΐνη προκαλεί πονοκεφάλους, ζαλάδες, νύστα, ευερεθιστικότητα, ναυτία και εμετούς. Η απόσυρση της καφεΐνης από τη διατροφή κάποιου ο οποίος έπαιρνε υπερβολικές ποσότητες, πιθανόν να προκαλέσει προβλήματα. Για τους λόγους αυτούς η απόσυρση της καφεΐνης θα πρέπει να γίνεται σταδιακά για να αποφεύγεται το σύνδρομο στέρησης.

Οι ειδικοί θεωρούν ότι 250 mg καφεΐνης ημερησίως είναι μια μέτρια ποσότητα για τον ανθρώπινο οργανισμό. Περισσότερα από 315 mg καφεΐνης ημερησίως θεωρούνται υπερβολική ποσότητα.
Είναι καλό να γνωρίζετε τη συνήθη περιεκτικότητα ορισμένων κοινών ροφημάτων σε καφεΐνη. Ένα φλιτζάνι των πιο κάτω ροφημάτων περιέχει:

  • Καφές φίλτρου:  80 έως 115 mg
  • Στιγμιαίος καφές:  65 mg
  • Μαύρο τσάι:  40 έως 60 mg
  • Κακάο:  4 mg
  • Τενεκεδάκι αναψυκτικού (τύπου κόκα-κόλα): 35 έως 60 mg

Ορισμένοι πιστεύουν ότι η χορήγηση καφεΐνης, σε άτομα που έχουν πάρει υπερβολικές ποσότητες αλκοόλης, μπορεί να τους συνεφέρει. Αυτό δεν είναι αληθές και η καφεΐνη δεν είναι αντίδοτο της αλκοόλης.

Επιτρέπεται στα παιδιά η καφεΐνη;

Στα παιδιά η καφεΐνη είναι καλό να αποφεύγεται.
Παρά το γεγονός ότι η μέτρια κατανάλωση καφέ στα παιδιά δεν δημιουργεί κινδύνους, εντούτοις συστήνεται προσοχή στο θέμα αυτό διότι μπορεί να επηρεάσει τη διατροφή τους.

Μπορεί για παράδειγμα αντί να παίρνουν ροφήματα πλούσια σε θρεπτικά συστατικά όπως χυμούς και γάλα, να τα αντικαθιστούν με καφεϊνούχα ποτά. Παράλληλα επειδή η καφεΐνη έχει και ανορεξιογόνο δράση, μπορεί να επηρεάσει την όρεξή τους και να τη μειώσει.

Επιπρόσθετα στα παιδιά που είναι πολύ ζωηρά ή που παρουσιάζουν υπερκινητικότητα, η καφεΐνη δεν πρέπει να δίνεται, διότι προκαλεί διέγερση.

Στην ουσία η καφεΐνη μπορεί να αποκλεισθεί πλήρως από τη διατροφή του παιδιού δεδομένου ότι δεν έχει καμιά θρεπτική ιδιότητα.

Εκτύπωση του άρθρου Στείλε σε ένα φίλο

Βλέπε σχετικά άρθρα: