Ο ύπνος και η σχολική επιτυχία

Κατηγορία: Διατροφή, παιδιά και σχολείο
Διεύθυνση σχετικού άρθρου: http://diatrofi.medlook.gr/articles.php?id=275&type=3

Ο ύπνος έχει καθοριστική επίδραση στη σχολική επιτυχία των παιδιών και εφήβων.Η στέρηση ύπνου είναι συχνό πρόβλημα σε παιδιά και έφηβους. Στο σχολείο, ένα σημαντικό ποσοστό μαθητών έχει τάση υπνηλίας λόγω του ότι δεν κοιμούνται ικανοποιητικά τη νύκτα.

Τα παιδιά που παρουσιάζουν στέρηση ύπνου εκτός από το γεγονός ότι έχουν χαμηλότερη απόδοση στο σχολείο παρουσιάζουν προβλήματα συμπεριφοράς και κινδυνεύουν από ατυχήματα.

Μετά από τις καλοκαιρινές διακοπές, δεν είναι εύκολο για τα παιδιά και τους έφηβους να προσαρμοστούν στις αυστηρές απαιτήσεις των ωραρίων της νέας σχολικής χρονιάς. Οι γονείς τους χρειάζονται δύναμη και θέληση για να μπορέσουν να τα επαναφέρουν στους νέους ρυθμούς.

Είναι σημαντικό οι γονείς να γνωρίζουν τη σημασία που έχει ο καλός ύπνος για τη σωματική και ψυχική τους ανάπτυξη, την κοινωνικότητα, τη συμπεριφορά και τις επιτυχίες στο σχολείο. Οι γονείς δεν πρέπει να αμελούν να τους μιλούν για τις καθοριστικές επιδράσεις του ύπνου στη ζωή τους.

Είναι εξαιρετικά σημαντικό να αναφέρουμε αυτά που συμβαίνουν σε παιδιά και έφηβους που δεν κοιμούνται αρκετά:


1. Δυσκολία ξυπνήματος το πρωί

2. Κακή διάθεση

3. Ευερεθιστικότητα

4. Νευρικότητα

5. Κατάθλιψη

6. Υπνηλία κατά τη διάρκεια των μαθημάτων

7. Μείωση της προσοχής

8. Προβλήματα συγκέντρωσης

9. Μείωση των δυνατοτήτων της μνήμης

10. Δυσκολίες μάθησης

11. Μείωση της σχολικής απόδοσης

12. Αυξημένος κίνδυνος ατυχημάτων κάθε μορφής.

13. Η στέρηση ύπνου αυξάνει την ορμόνη της όρεξης και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για υπερβολικό βάρος σώματος και παχυσαρκία

Συχνά τα παιδιά και οι έφηβοι, έχουν τη τάση να μην θέλουν να πάνε στο κρεβάτι για ύπνο. Οι γονείς δεν πρέπει να κάνουν υποχωρήσεις στο θέμα των ωρών ύπνου που απαιτούνται για κάθε ηλικία.

Είναι απαραίτητο να ορίζουν ένα ωράριο που θα τηρείται αυστηρά. Οι έφηβοι χρειάζονται τουλάχιστον 8 έως 9,5 ώρες ύπνου κάθε νύχτα, τα παιδιά 10 έως 12 χρονών τουλάχιστον 9 ώρες και τα παιδιά 6 έως 9 χρονών τουλάχιστον 10 ώρες.

Προβάλλεται το επιχείρημα ότι 1 ή 2 ώρες ύπνου λιγότερο δεν είναι σημαντική απώλεια. Αυτό είναι λάθος.

Έστω και 1 ώρα ύπνου πιο λίγη από το σύνολο ωρών ύπνου που χρειάζονται, έχει επιπτώσεις. Η επανάληψη της απώλειας δημιουργεί συσσωρευμένη έλλειψη ύπνου και τις συνέπειες θα τις πληρώσει το παιδί.

Πώς μπορούν λοιπόν οι γονείς να βοηθούν τα παιδιά στο θέμα του ύπνου;

Αρχικά είναι χρήσιμο οι ίδιοι να εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους σχετικά με την κρίσιμη σημασία του ύπνου για την υγεία και επιτυχία στη ζωή. Τις γνώσεις αυτές πρέπει να τις διδάσκουν στα παιδιά.

Είναι καλό να ορίζουν μια ώρα στην οποία πρέπει κάθε βράδυ να πηγαίνουν στο κρεβάτι τους για ύπνο. Πριν από αυτή, να αποφεύγονται οι υπερβολικοί ερεθισμοί, τα διεγερτικά ροφήματα, η τηλεόραση ή δραστηριότητες που διεγείρουν ή φοβίζουν.

Χρειάζεται δηλαδή πριν την ώρα ύπνου, χαλάρωση και ησυχία που επιτρέπουν στο παιδί να αποκοιμάται εύκολα.

Το ήρεμο οικογενειακό περιβάλλον, η σωματική άσκηση την ημέρα, η διατήρηση κανονικού βάρους σώματος και ένα ποτήρι ζεστό γάλα πριν το κρεβάτι βοηθούν το παιδί να αποκοιμηθεί και να απολαμβάνει μια καλή ποιότητα ύπνου.

Δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι η καλή ποιότητα και ο ικανοποιητικός αριθμός ωρών ύπνου είναι κρίσιμης σημασίας για τη σωματική και ψυχική υγεία και την επιτυχία του μαθητή στο σχολείο.

Βλέπε σχετικά άρθρα: